17 January 2012

Hegu Point...



   napa wak? sakit kepala?? hmm sini saya tolong urut......ooopppss chup chup chup......saya bukan tukang urut kawan......saya just nak kongsi apayg saya tau....tu ja....ya lah...duduk depan PC almost 12hours sudah tentunya memenatkan kan......


   sorang kawan berbangsa cina telah meng'introduce' saya dengan cara urutan ni masa saya sakit kepala...actually ni salah 1 point akupuntur tau......banyak point lg sebenarnya......bukan di sini ja (dalam gambar ni)......point ni di kenali sebagai Hegu Point.......ia berkait dengan kondisi yang berhubungan dengan wajah dan kepala serta usus besar..... kalau awak sakit kepala awak tekan ja point ni...urut or picit2 org sabah bilang...okey.. *sharing is caring*


Indikasi Untuk Titik Akupunktur Hegu adalah seperti berikut :-
  1. sakit kepala,
  2. angin dalam badan,
  3. migrain,
  4. sakit gigi,
  5. bengkak muka,
  6. kaki tangan kejang,
  7. sakit panas tak keluar keringat,
  8. sembelit.
....Semoga bermanfaat. Barakallahu fikum....

No comments:

Post a Comment

SO, What say U??