13 December 2012

KoconG...

 Assalamualaikum & salam sejahtera everyone...


Sedang apa now??...tea time?? yamca??..kerr membuta??... X baik tido time Asar ni tau...boleh melemahkan badan...lebih baik awak makan...hehe.

Orite, hari ini saya ingin memperkenalkan sejenis makanan faveret saya iaitu KoconG...bukan pocong k...Kocong...

Kalau di Sabah makanan ni di panggil Kocong..tempat lain saya tak berapa pasti pulak...

Kuih ni diperbuat daripada pulut dan berintikan kacang tanah yang telah dikisar... kadang-kadang ada juga yang berintikan ayam... kui legend ni sangat banyak meninggalkan kenangan bagi saya because masa kecik2 dulu time cuti sekolah bila mak bawa balik kampung belah bapa saya di Beaufort, kami akan menaiki keretapi yang akan memakan masa lebih kurang 2jam dari pekan Putatan...SO, sebelum menaiki keretapi mak akan beli kuih ni dari penjaja di sekitar kawasan stesen kretapi... kami adik bradik akan menikmati makanan ini sepanjang perjalanan ke kampung... dan sehingga kini pun kuih ni become 1 of my fav tradisional food ever...  taapuuunn...




No comments:

Post a Comment

SO, What say U??