22 December 2012

SeSagun KeLapa

~Assalamualaikum readers~


   Tau X apakah spesis makanan ni.... ?? ni la junk food dulu-dulu pada zaman kanak-kanak saya di era 80-an.. setelah sekian lama mencari, saya bertemu dengan sesagun ni di Tamu Takada berhampiran bandar Tawau. Punyalaa saya gembira... masa kecik-kecik dulu arwah kakek saya, iaitu atuk saya belah mak mengusahakan makanan ni... kalau jawa cakap "Sagon"... korang apa pulak???.. bila dah tiba di era millenium ni dia dah jadi Sesagun...hmmm.... wateva it is ia tetap sama... 

Bahan-bahan yang diperlukan untuk membuatnya adalah seperti berikut:-

kelapa parut
tepung beras
tepung pulut
gula halus


Cara-cara membuatnya pula adalah seperti ini :-

~ goreng kelapa separuh kering @ naik bau

~ masukkan tepung beras & tepung pulut

~ goreng semua bahan yang telah dicampur tadi hingga kering

~ sejukkan bahan-bahan tadi then only masukkan gula halus



No comments:

Post a Comment

SO, What say U??