19 January 2012

Thanaka

 

 hi beb...tau X pa tu "thanaka"?? okey, saya cuba explain skit la ye...Thanaka ialah sejenis kek...huhuu.....bukanlah......just kidding k
     masa saya pegi ke Yangon haritu saya rasa pelik jugak tengok orang sana letak bedak di Pipi diorang baik lelaki @pun ppuan....so saya tanya la dengan our Tour Guide and he explained that "thanaka" is one of their popular cosmetic.....hmmmm??? cosmetic?? pelik jugak kan....orang kita sini guna Maybeline, Loreal, Revlon....tapi diorang pakai "thanaka" plak....ya lah memang dah tujuan saya ke sana untuk tengok budaya orang kan SO apa salahnya saya bertanya and mencuba.....
   
    menurut tour guide tu, "thanaka" ada lah sejenis kayu yg di pirik (org jawa ckp) atas grinder seperti yg saya tunjukkan dalam klip di atas.....menurutnya lagi, kosmetik ini digunakan di semua peringkat samada golongan bangsawan mahupun orang2 kebanyakan sejak 2000 tahun yang lalu.....hah! No wonder la satu bandar bubuh benda ni di muka diorang....fungsinya lebih kurang Bedak Sejuk la beb......because cuaca di sana agak panas and orang dulu2 berkerja sebagai petani SO diorang cari la alternatif utk melindungi kulit diorang dari sun burn kan.....
      ...and bila saya apply "thanaka" ni di muka saya....WoW! rasa sejuk beb....tanpa rasa malu saya pun berjalan2 di tengah bandar Yangon dengan memakai bedak "thanaka" ni di muka saya....hahahah....biarlah...teda jugak orang kenal saya....atleast saya dapat rasa and join sekaki dengan orang2 disana pakai "thanaka"....
    Sekarang ni diorang dah moden....benda ni dah ada yang di pakejkan dalam bentuk powder and cream....easy to apply...x perlu susah payah giling kayu atas grinder....hehe

No comments:

Post a Comment

SO, What say U??